R1234yf – Járműklíma hűtőközeg
Kérjen ajánlatot!
Az EU új jogszabálya értelmében 2011. január 1-től csak olyan új gépjárművet lehet jóváhagyatni, amelynek a klímarendszere R1234yf hűtőközeggel működik.
Az autógyárak a korábban jóváhagyott típusú járműveket 2016 decemberéig forgalmazhatják az R134a típusú hűtőközeggel, ezután a határidő után nem lehet járművet az R134a hűtőközeggel gyártani.
A rendelet alapján az új R1234yf típusú környezetbarát gáz fokozatosan váltja fel a hagyományos R134a hűtőközeget, és lesz egy hosszabb időszak amikor az autószervizeknek egyidejűleg kell foglalkoznia mind a két hűtőközeget használó klímarendszerekkel.
Gyakran ismételt kérdések az új R1234yf hűtőközeggel kapcsolatban
Miért kell az új hűtőközeget használnom?
Az EG/706/2007-es szabvány arra kötelezi a járműgyártókat, hogy új hűtőközeget használjanak járműveik légkondicionáló rendszereiben, 150 egység alatti GWP (globális felmelegedési potenciál) értékkel. 2012. január 1-től az új bevizsgálású járművek az M1 kategóriától (személygépjárművek, a vezető ülésén kívül legfeljebb 8 üléssel) egészen az N1 kategóriáig (legfeljebb 3500 kg megengedett tömegű haszongépjárművek) a 4-es GPW értékkel rendelkező, R1234yf hűtőközeget használhatják légkondicionáló rendszereikhez.
A fenti kategóriákba tartozó járművek egészen mostanáig R134a hűtőközeget használtak, melynek GWP értéke 1430 egység, és emiatt erősen környezetszennyező hatású. Az új gáz fokozatosan veszi majd át az R134a helyét, melyet a gyártók 2017-ig használhatnak a régebbi típusú járműveiken.
Miért pont az R1234fy?
Környezetvédelmi szempontból az R1234 nagyságrendekkel kisebb üvegházhatású gáz mint a jelenleg használt R123a.
Műszaki oldalról nézve a közeg hasonló hűtéstechnikai tulajdonságokkal bír, mint az R134a. Nagyságrendileg megegyező rendszernyomással és rendszer felépítéssel, így nem okoz lényeges költség növekedést a járműgyártók számára.
Az R1234-nek sajnos van néhány negatív tulajdonsága is. Ezek közül a két legfontosabb: az új gáz gyúlékony és mérgező, ezért teljesen új PAG olajat, diagnosztikai eljárásokat és töltőberendezéseket igényel.
Milyen Változások szükségesek a műhelyekben az új klímagázzal kapcsolatosan ?
A klímarendszerek karbantartása során a szerelőknek nagy változásokkal kell majd szembenézniük, beleértve egy hosszú időszakot is, amikor a két hűtőközeget egymás mellett használják. Emiatt elengedhetetlen a meglévő eszközök mellet új eszközök beszerzése az R1234yf gáz szabályos kezeléséhez.
Az új hűtőközeg új üzleti lehetőséget is jelent, mivel egyedi tulajdonságai szükségessé teszik a járművek klímarendszerének gyakori karbantartását, és ellenőrzését.
Azok a szerelőknek, akik naprakészek szeretnének maradni, két lehetőségük van:
- Két különböző klímatöltő- és karbantartó állomást tartani műhelyükben
- Egy klímatöltő- és karbantartó állomást tartani műhelyükben, mely egyszerre képes kezelni mind a két hűtőközeget.
Nem túl veszélyes az új hűtőközeggel való munka?
Az új R1234fy gázzal való munka mindenképpen nagyobb odafigyelést igényel mint a jelenlegi hűtőközeg, de a megfelelő eszközök használatával és a biztonsági előírások betartása esetén nem veszélyesebb vele a munka mint az elődjével.
Miben különböznek az új gázhoz készült klímakarbantartó gépek a korábbiaktól?
Az új gépek már az új gázzal való munkához szükséges, a korábbinál sokkal szigorúbb biztonsági előírások szerint készültek.
Az új gépek szigorúan figyelnek a szivárgások megakadályozására, a mérés pontossága nagyságrenddel nagyobb a korábbinál, a lefejtés hatékonysága 98% feletti, a szellőzés hatásfoka sokkal nagyobb mint korábban. A gépek figyelnek a különböző hűtőközegek keveredésének megakadályozására, a biztonsági rendszerek sokkal fejlettebbek.
Hogyan ismerem fel az új klímarendszert, és a hozzá való hűtőközeget?
Az új R1234yf gázt használó rendszer nem tölthető újra a korábbi, R134a gázzal! Amellett, hogy szabálytalan, rendkívüli módon veszélyes is. Figyelembe véve az új R1234yf gáz átlagos gyúlékonyságát, az új hűtőközeg egyéb anyagokkal vagy gázokkal összekeveredve veszélyes elegyeket alkothat, amit a karbantartás során folyamatosan kerülni kell.
– Az R1234yf töltőtartályai eltérnek a régebbi R134a típusúaktól, fehér címkéik piros vagy kék szélűek. A címkék az adott jármű gépkönyvéhez, illetve a csomagtartó alatt található címkékhez hasonlóan a tárolt hűtőfolyadék típusáról, és mennyiségéről adnak tájékoztatást.
– Az R1234yf töltőnyílásai különböznek az R134a-tól, illetve méretük is eltérő.
Az új típusú hűtőközeghez használható TEXA klíma karbantartó berendezések felszerelhetőek hűtőközeg elemző eszközzel, annak érdekében, hogy teljesen kizárható legyen a tévedés.
Munka az új hűtőközeggel
Az új R1234yf a „közepesen gyúlékony” kategóriába tartozik, emiatt használatakor, illetve raktározása és tárolása esetén pontos méréseket kell végezni. Az alábbi munkavédelmi előírások alapján kell eljárni a műhelyben az új hűtőközeggel történő munka során.
- Tűz kialakulásának megakadályozása érdekében a műhelyt óránként minimum egyszer, illetve szerelőaknában történő munka esetén minimum háromszor teljesen át kell szellőztetni.
- A hűtőközeg tartályokat a hőforrásoktól, illetve a gyúlékony alkatrészektől távol kell tartania; a tartályokban levő nyomásnak tilos túlmelegedés hatására emelkednie.
- Nem végezhető hegesztés a karbantartás miatt felnyitott légkondicionáló rendszerek közelében a hűtőközeg pára, és a hűtőközeg lerakodások hatására fellobbanó lángok elkerülése miatt.
- Kerülje a bőrrel való érintkezést: az égési sérülések elkerülése érdekében viseljen védőszemüveget és (fluoreszkáló-rugalmas anyagokból készült) védőkesztyűket.