Belevágjak-e a klímázásba?

szerelő gondolkodik2

Sok autószerviz fogott bele a klímatöltésbe, mert új bevételi forrást keresett, több lábon akart állni, illetve egyszerűen azt tapasztalta, hogy az ügyfeleinek igénye van erre a szolgáltatásra. Teljesen logikus döntés, hiszen egy viszonylag egyszerű, gyorsan megtérülő beruházásról van szó. Mégis sokakban felmerülhetnek a következő kérdések:

 

“Megéri ez nekem?”

“Mire van szükségem ahhoz hogy belevágjak?”

“Nem macerás ez?”

 

…Vegyük végig sorban a kérdéseket:

Megéri-e?

 

A KSH szerint 4 049 000 személyautó fut az utakon Magyarországon, és évente mostanában 230-250 ezer személygépjárművet helyeznek forgalomba évente. Ha abból indulunk ki, hogy jó 10 éve szinte kizárólag csak klímás autókat adnak el, akkor jó eséllyel legalább 2 millió autó klímás, azaz minden második. Ez persze területenként változhat, tehát lehet olyan megye vagy település, ahol kevesebb, máshol meg több, de akárhogy is, ebből adódik az első megállapításunk: Ha a szerelt autók nagyjából fele klímás, akkor ez az első érv amellett, hogy megéri a beruházás.

Ehhez kapcsolódóan a következő kérdés az, hogy hány klímakarbantartást tudsz elvégezni egy hónapban? Sok meglévő ügyfelünkkel beszéltünk erről, kis és nagy műhelyek üzemeltetőivel egyaránt. Ez alapján megállapítható, hogy szezonban nem ritka, hogy akár átlag napi két autón is elvégzik a szolgáltatást, de a napi egyet nyugodtan nevezhetjük átlagosnak, méghozzá kisebb műhelyek esetén. Szintén ügyfeleinktől tudjuk, hogy átlagosan körülbelül 15 ezer forintot lehet keresni egy karbantartással. (Tehát ez már az az összeg, ami te színtiszta profitod, miután a hűtőközeg beszerzési árát kivontuk a szolgáltatás díjából, de vannak akik még ennél is nagyobb ár réssel dolgoznak.) Ha ezekből az adatokból indulunk ki akkor 3- 3 és fél hónap alatt megtérülhet a beruházásod, méghozzá pesszimista becslésekkel számolva.

Ráadásul itt most azokról az autótulajdonosokról beszéltünk, akik direkt emiatt keresik fel a szervizedet. Könnyen lehet hogy ezen kívül még más ügyfeleidnek is el tudod adni a szolgáltatást, akiknek az autóját egyébként javítod. Érdemes minden ügyfelednél rákérdezni, hogy: “Hűt rendesen a klíma?”, “Nem büdös?”, “Nem tudod esetleg mikor volt utoljára cserélve a hűtőközeg?” stb. Elképzelhető, hogy az illető amúgy nem ezért jött hozzád, de mégis ráférne a klímájára egy kis törődés. Ezek az esetek pedig mind hozzáadódnak a fenti számokhoz, tovább csökkentve a beruházás megtérülési idejét.

A másik fontos érv a beruházás mellett egy aktuális járműipari jelenségre épül. Nevezetesen arra a tényre, hogy az autógyártók egyre kisebb helyre szorítják be a gépészetet, emiatt olyan alkatrészek is egymás mellé, vagy alá kerülnek, amelyek mondjuk 15-20 évvel ez előtt sokkal jobban elfértek egy átlagos motortérben. Az egyik legkézenfekvőbb példa talán a Peugeot 206 (ami amúgy a legnagyobb darabszámban legyártott Peugeot) generátora, ami szemből nézve a motor mögött helyezkedik el, méghozzá alul. Ha benézünk a motortérbe nem is látszik.

Az ilyesmi a 206-os idejében még talán szokatlan volt, de ma már egyáltalán nem egyedi eset. Ahogy telik az idő egyre több olyan 4-8 éves használt autó gurul be egy kisebb általános szervizbe is, amiben – elnézést a szóhasználatért – minden egymásra van “nyomorítva”. Ebből kifolyólag egyre többször van útban egy-egy klímacső, vagy nem lehet a klímahűtő nélkül kivenni a „vízhűtőt”, esetleg a fűtőradiátor és a klíma elpárologtatója egy egységbe van építve, és még lehetne sorolni. Persze ilyenkor meg lehet azt tenni, hogy csak elengedjük a hűtőközeget, majd a javítás végén megmondjuk az ügyfélnek, hogy “Majd töltesd meg valahol!” …na de nem jobb ha ezt mi magunk is meg tudjuk csinálni és ezáltal teljeskörű szolgáltatást nyújtunk? Mind műszaki, mind üzleti szempontból jobban jár mindenki ha te magad is szakszerűen el tudod végezni a klímatöltést. Najó, nem mindenki …a konkurenciád, nem jár jobban. :)

 

Mire van szükség ahhoz, hogy belevághass?

 

Személyi feltételek tekintetében szükség van egy olyan kollégára (aki lehet akár a tulajdonos is), aki rendelkezik F-gáz vizsgával. Ez a gyakorlatban egy 2-3 napos tanfolyamot és vizsgát, valamint kb. 100-120 ezer Ft-os költséget jelent (bővebb info itt, és itt). Erre azért van szükség, mert a hatályos jogszabályok szerint Magyarországon csak képesített személlyel rendelkező, képesített vállalkozás jogosult hűtőközeg vásárlására.

Ami a technikai feltételeket illeti, nagyon egyszerű a helyzet ugyanis egy klímatöltő berendezés körülbelül egy 70×70 cm-es helyet foglal el, illetve kerekeken gurul, szóval egyáltalán nem okoz gondot az elhelyezése és a mozgatása a műhelyben.

 

Nem macerás ez?

 

Kétségkívül egy összetett folyamatról van szó, így jogosan merülhet fel a kérdés, hogy nem túl bonyolult-e ez az egész? Illetve nem vesz-e el sok időt? A helyzet az, hogy egyáltalán nem, ugyanis minden modern klímakarbantartó berendezés teljesen automatizált. A gép a teljes folyamatot (lefejtés, vákuum-teszt, olaj-befecskendezés, feltöltés) automatikusan végzi anélkül, hogy bármiféle emberi beavatkozást igényelne. Ahogy mondani szoktuk: “olyan mint egy mosógép”, az elején ki kell választani a programot, meg kell adni pár adatot, de onnantól kezdve hogy elindítottuk, semmi dolgunk nincs vele, a végén pedig “szól” hogy kész van. Eközben te nyugodtan dolgozhatsz másik autón.

konfort klímatöltő klímakarbantartó

Végeredményben tehát egy körülbelül 3- 3 és fél hónap alatt megtérülő beruházásról van szó, amihez ugyan el kell végezned egy pár napos tanfolyamot és le is kell vizsgáznod, de ezután a gép stabilan termeli neked a bevételt úgy, hogy ez semmilyen komoly erőfeszítést nem igényel tőled vagy a kollégáidtól.

Ha további kérdéseid vannak a klímatöltéssel mint tevékenységgel, vagy magukkal a klímatöltő gépekkel kapcsolatban, akkor bátran írj nekünk, vagy hívd központi számunkat: +36 1 801 8160

Ha pedig meg szeretnéd tekinteni klímatöltő kínálatunkat, kattints ide!

 

klímásakció másolata