A Klímatöltő Berendezés Karbantartása: Mit jelent és miért fontos?
A nyár beköszöntével több hónapnyi meleg időnek nézünk elébe. Ebből egyebek mellett az is következik, hogy nagyon sok járműtulajdonos keresi fel a szervizeket a jármű klíma rendszerének különféle problémáival, vagy csak azért, hogy átnézesse, kitisztíttassa a jármű klímarendszerét. Na de ki fogja karbantartani a klímakarbantartó berendezést (más néven klímatöltőt)?
…Nos, ha igényled ezt a szolgáltatást, akkor például mi. Az alábbiakban röviden összefoglaljuk miből is áll ez a folyamat, illetve kifejtjük miért nagyon fontos elvégezni.
A karbantartási eljárás három fő lépésből áll:
1. A klímatöltő berendezés általános működés ellenőrzés
2. Szárítószűrő és vakum-szivattyú olaj cseréje
3. Mérleg pontosság ellenőrzése és szükség esetén beállítása
1. Általános működés ellenőrzés
Először is meggyőződnünk arról, hogy a berendezés megfelelően működik. Megkérjük az ügyfelet, hogy mondja el tapasztalatait, ha bármilyen problémáról számol be, akkor azt természetesen kivizsgáljuk. Ellenőrizzük és szükség esetén töröljük a gépek szoftverének hibatárát. Ezután, csinálunk egy gyors tesztet, vagyis elindítunk egy teszt munkafolyamatot, amely során ellenőrizzük a berendezés részegységeinek működést, illetve a rendszer tömítettségét. Ha nem találunk hibát, akkor az általános működés ellenőrzés sikeresnek bizonyult.
2.Szárítószűrő és vakuum-szivattyú olaj csere
A technikus az adott berendezésre vonatkozó gyári folyamatnak megfelelően végzi el a szárítószűrő cseréjét. TEXA berendezések esetében egy dedikált szervizprogram segíti a technikust a szűrő csere elvégzésében, annak érdekében, hogy minimális legyen a hűtő közeg veszteség a csere során, illetve az új szűrő beépítését követően teszteli a rendszer megfelelő tömítettségét, elvégez egy öntisztítást, alaphelyzetbe áll és automatikusan nullázza a számlálót. Más gyártmányú berendezések esetében ezt a folyamatot a technikus manuálisan lépteti végig. Ezután elvégezzük a vákuumszivattyú-olaj cseréjét is.
Miért is kulcsfontosságú ez a folyamat?
Nos, épp úgy, mint a belső égésű motorok esetében, ha adott időintervallumon belül nem cserélünk szűrőt és olajat egy klímatöltő berendezésben, azzal az egész berendezés megbízható, hosszútávú, probléma mentes, működését veszélyeztetjük. Természetesen a csereperiódus lejártát követőn nem azonnal jelentkezik a baj, hanem ugyanúgy, mint az autóknál, folyamatosan, észrevétlenül romlik a helyzet, majd egyszer hirtelen bekövetkezik a baj. Ha pedig Murphy bácsi is figyel rád (és ez sajnos szokása), akkor ez pont a legrosszabb pillanatban fog bekövetkezni, amikor mondjuk sorban állnak az autók a műhely előtt.
Pontosan mit okoz, ha elmarad az olaj és a szárítószűrő cseréje?
Olajcsere elmaradása esetén ugye lerakódások keletkeznek a vákuumszivattyúban, majd az egész elkopik és ki kell cserélni. Egy új vákuumszivattyú pedig sajnos nem olcsó. Egy gyári új TEXA vákuumszivattyú ára 140 000 Ft +Áfa összegnél kezdődik és ez még a legolcsóbb eset. Ezzel szemben egy klímatöltő-karbantartás körülbelül 20-30 ezer Ft. Hasonló a helyzet a szárítószűrőnél is. Ha nem cseréljük ki időben a szűrőt, akkor eldugulhat, ettől megnövekszik a szívási veszteség, a kompresszornak erőlködnie kell, túlmelegszik, és végül tönkre megy. A legolcsóbb gyári TEXA kompresszor ára 145 000 Ft, így a két alkatrész ára összesen a legjobb esetben is 285 000 Ft + Áfa, a javítási munkadíj nélkül. Ezzel szemben a karbantartás díja 25-30.000 Ft plusz a szárítószűrő és olaj ára, azaz összesen a berendezés típusától függően, nagyságrendileg 50.000 Ft +Áfa körül költséggel lehet számolni. Összességében tehát nagyjából hatszoros ráfizetést jelent, ha beüt a baj, és még mindig a belépő modellről beszélünk. Viszont mondjuk egy magasabb kategóriájú gép esetében egy komplett új lefejtő egység ára több mint 500 000 Ft!
Ha szeretnél megspórolni több mint 200.000 Ft -ot akkor kattints ide!
3. Mérleg kalibrálás és szükség esetén beállítás
A klímatöltő gépekben akár 4 db mérleg is lehet. Ezeknek a mérlegeknek (mint minden más mérleg esetében) szükséges az időszakos ellenőrzése (kalibrálása), és beállítása, mivel csak így lehetünk biztosak abban, hogy a járműbe a megfelelő mennyiségű hűtőközeg és olaj kerül betöltésre. Ez nem csak a jármű klímarendszerének megfelelő működése miatt szükséges, hanem azért is, hogy a betöltött hűtőközeg árát pontosan el tudd kérni az ügyfeleidtől, illetve a hatóság felé is el tudd számolni a felhasznált hűtőközeget. Egy pontatlan mérleg miatt simán átverhetjük magunkat járműveként akár 2-3000 Ft -al is a hűtőközeg fajtája függvényében. Már 10-15 jármű esetében megtérül a karbantartás díja. Technikus kollégáink a karbantartás során a gyártói előírásoknak megfelelően elvégzik az összes mérleg kalibrálását is.
Ha nem szeretnél járműveként 2000 Ft ajándékozni az ügyfeleidnek, kattints ide!